19 O bli hos meg

En salme om Ä fÄ slippe Ä gÄ alene

Header 1410x30019

Bruk salmen i samling

Start her for Ä finne en generell mal for hvordan bruke salmer i en samling. Salmen kan vÊre det bÊrende elementet i en hel samling - eller velg ut noen av disse byggeklossene og bruk det pÄ din mÄte!

Nedenfor i denne artikkelen finner du mer fordypning for hvordan du kan bruke akkurat denne salmen.

Salmens fĂžlelse

Denne salmen er blitt en salme man nesten utelukkende forbinder med begravelser i Den norske kirke. Den passer ogsÄ til bruk ellers i kirkeÄret, men da kanskje helst i forbindelse med langfredag, eller en minnesamling ved allehelgensdag, eller helt mot slutten av kirkeÄret.

Salmen ble skrevet pÄ midten av 1800-tallet, hvor det var en debatt som omhandlet hvordan man kunne si at Gud finnes. Kunne Guds eksistens bevises? Det var i opplysningstiden der alt skulle argumenteres rasjonelt. Man lette etter konkrete beviser pÄ alt, selv den Gud som ikke alltid er sÄ lett Ä fatte eller forklare. Det er ikke sikkert denne salmen ble skrevet inn i denne debatten for Ä fÄ frem et poeng, men den kan ses i sammenheng med debatten.

Hvordan fremstilles Gud i denne salmen? Hvordan kan vi vite at Gud er med oss, kan det kjennes eller argumenteres frem til? Hvordan vet vi at Gud gir trygghet?


Fordypning

Her er forslag til ulike innfallsvinkler til salmen:

Hva er trygghet?

SpÞrsmÄl til samtale: Hvordan beskrives trygghet i denne salmen? Hva er det salmedikteren er redd for tror du?

Aktivitet: Lag en liste over ting dere frykter. Hva er du redd for? Hva gjÞr du nÄr du er redd/Hva gjorde du den gang du var redd? Lag en liste over gode ting Ä gjÞre nÄr man er redd. PÄ hvilken mÄte kan Gud gjÞre oss trygge? Trenger man Gud pÄ en annen mÄte i Norge 2022 enn i Norge 1939? Er det forskjell pÄ den hjelpen vi trenger i Norge i dag, kontra den hjelpen man trengte da?

Tekst til refleksjon: Vi menneskers stÞrste frykt burde kanskje vÊrt dÞden? Det er en av de fÄ tingene i livet vi absolutt er totalt fremmede for. Det finnes ingen rapport fra hva som skjer nÄr man dÞr, bortsett fra det vi ser kroppslig. Gud overvinner dette fremmede og avsluttende for livet vÄrt . I pÄsken overvinner Jesus dÞdsrikets krefter og blir levende. Handlingen i denne salmen er trygghet nÄr vi dÞr, og det Ä ikke vÊre redd for dÞden.

Guds eksistens. Er Gud alltid den samme?

Tekst til refleksjon: Denne salmen slÄr fast at Gud ikke forandrer seg, men alltid er den samme. Hvorfor er det sÄnn at i sÄ mange religioner er gudene ganske faste stÞrrelser? Er denne uforanderligheten et uttrykk for perfeksjon (never change a winning team), eller er det vi mennesker som trenger en fast stÞrrelse Ä se oss selv i forhold til?

Vi er skapt i Guds bilde, men vi er like fullt foranderlige. Hvis vi kan forandre oss, og vi kan skifte mening, begrenser vi da Gud nÄr vi sier han er uforanderlig? Trekk frem storflommen og regnbuen, eller andre historier hvor Gud viser at han skifter mening.

Aktivitet: Gi konfirmantene i oppgave Ă„ bli kjent med guder i andre religioner og sammenlikn dem. La dem diskutere likheter og ulikheter mellom verdensreligionenes gudsbilder.

Tekst til refleksjon: Opplysningstidens deisme (rasjonell begrunnet aksept for at det finnes en guddom) hadde utfordret kristendommens monoteisme (troen pÄ en Äpenbart Gud), og selv om vi ikke vet noe om hvorvidt denne salmen ble skrevet med utgangspunkt i denne debatten, kan den likevel ses i sammenheng med den.

Opplysningstidens deismefilosofi, som hevdet at guddommen kun Äpenbarte seg gjennom fornuften, kunne ikke tÄle de kristnes personlige forhold til Gud. Like lite som den kunne tÄle kristne forklaringer pÄ ondskapens problem. Sist, men ikke minst, er salmen et trassig forsvar for oppstandelsen, som deistene ogsÄ rettet sterk kritikk mot.

Den engelske originalteksten, Abide with me, er pÄ Ätte vers og fulgte i langt stÞrre grad opp Äpningsstrofens individualistiske anslag, og rettet seg mot sjelens stridigheter. Den hadde i sÄ mÄte mye til felles med Amazing grace. I Jensens versjon ble den helt og holdent redusert til en aftensang med fokus pÄ at verden kan vÊre et mÞrkt og vanskelig sted.

Salmen kan brukes som et utgangspunkt for Ä snakke om de sidene ved kristendommen som er krevende Ä stÄ for i et samfunn hvor ateismen har definisjonsmakten, ettersom ateismens kritikk av kristendommen har mange likhetstrekk med deismens. Det er ogsÄ en god anledning til Ä minne om at kristendommen ogsÄ var utsatt for kritikk pÄ 1800-tallet (sÄ vel som til alle andre tider), og at de tingene denne salmen trekker frem alltid har vÊrt yndede angrepspunkt.


Bibelsteder

13Samme dag var to disipler pÄ vei til en landsby som heter Emmaus, seksti stadier fra Jerusalem, 14og de snakket om alt det som var skjedd. 15Mens de nÄ snakket sammen og drÞftet dette, kom Jesus selv og slo fÞlge med dem. 16Men Þynene deres ble hindret i Ä se, sÄ de ikke kjente ham igjen. 17Han sa da til dem: «Hva er det dere gÄr og snakker sÄ ivrig om?» De stanset og sÄ bedrÞvet opp, 18og den ene, han som het Kleopas, svarte: «Du mÄ vÊre den eneste tilreisende i Jerusalem som ikke vet hva som er hendt der i disse dager.» 19«Hva da?» spurte han. «Det med Jesus fra Nasaret», svarte de. «Han var en profet, mektig i ord og gjerning for Gud og hele folket. 20Men vÄre overprester og rÄdsherrer utleverte ham og fikk ham dÞmt til dÞden og korsfestet ham. 21Og vi som hadde hÄpet at det var han som skulle befri Israel! Dessuten: I dag er det alt tredje dagen siden dette hendte. 22Og nÄ har ogsÄ noen kvinner blant oss gjort oss forvirret. De gikk ut til graven tidlig i dag morges, 23men de fant ikke kroppen hans. De kom tilbake og fortalte at de hadde sett et syn av engler som sa at han lever. 24Noen av vÄre gikk da til graven, og de fant det slik som kvinnene hadde sagt, men ham selv sÄ de ikke.» 25Da sa han til dem: «SÄ uforstandige dere er, og sÄ trege til Ä tro alt det profetene har sagt! 26MÄtte ikke Messias lide dette og sÄ gÄ inn til sin herlighet?» 27Og han begynte Ä utlegge for dem det som stÄr om ham i alle skriftene, helt fra Moses av og hos alle profetene. 28De nÊrmet seg nÄ den landsbyen de skulle til, og han lot som han ville dra videre. 29Men de ba ham inntrengende: «Bli hos oss! Det lir mot kveld, og dagen heller.» Da gikk han med inn og ble hos dem. 30Og mens han satt til bords med dem, tok han brÞdet, ba takkebÞnnen, brÞt det og ga dem. 31Da ble Þynene deres Äpnet, sÄ de kjente ham igjen. Men han ble usynlig for dem. 32De sa til hverandre: «Brant ikke hjertet i oss da han talte til oss pÄ veien og Äpnet skriftene for oss?» 33Og de brÞt opp med en gang og vendte tilbake til Jerusalem. Der fant de alle de elleve og vennene deres samlet, 34og disse sa: «Herren er virkelig stÄtt opp og har vist seg for Simon.» 35SÄ fortalte de to om det som hadde hendt pÄ veien, og hvordan de hadde kjent ham igjen da han brÞt brÞdet.

Les i nettbibelen

19Med svette i ansiktet skal du spise ditt brÞd, inntil du vender tilbake til jorden, for av den er du tatt. StÞv er du, og til stÞv skal du vende tilbake.»

Les i nettbibelen

55DĂžd, hvor er din brodd? DĂžd, hvor er din seier?

Les i nettbibelen

38For jeg er viss pÄ at verken dÞd eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nÄ er eller det som kommer, eller noen makt,

Les i nettbibelen



LĂŠr Ă„ spille salmen

Her finner du instruksjonsvideo for Ä lÊre Ä spille salmen pÄ gitar.