Kristne trossannheter under filosofens lupe

I boken «Guds eksistens og Jesu oppstandelse. En kristen filosofi» plasserer Ralph Henk Vaags det kristne trosinnholdet i hjertet av filosofien.

Ralph Henk Vaags

Gratulerer med ny bok! Hvordan ble ideen til den unnfanget?

Tusen takk! Ideen kom opp for noen Är siden, lenge fÞr jeg begynte skrivingen. PÄ en av mine mange vandringer langs stranden i Caiobå (Brasil), innsÄ jeg at jeg ikke hadde trukket de filosofiske konsekvensene av mitt kristne livssyn i tilstrekkelig grad. Filosofi former og justerer vÄre livssyn, og vi kommer alltid med vÄrt livssyn til filosofien. Filosofien hadde allerede fÞrt meg til en kristen tro, men spÞrsmÄlet var nÄ: Hvilke filosofiske konsekvenser burde trekkes fra det kristne trosinnholdet?

Problemstillingen var ikke ny for meg, selvfĂžlgelig. Det nye var innsikten om at det stod ganske mange spĂžrsmĂ„l igjen, hvis det kristne trosinnholdet skulle inngĂ„ i selve hjertet av filosofien. Jeg har ikke sans for en delt bevissthet, hvor man plasserer kristentroen i et rom, og filosofi og vitenskap i et annet. Jeg Ăžnsket en enhetlig og «altomfattende» genuin filosofi. Men hvordan skulle en slik filosofi se ut, og hvilke prinsipper skulle styre refleksjonsprosessene? Hvordan kunne man sikre at man endte opp med genuin, god filosofi? Å besvare slike spĂžrsmĂ„l, samt vise litt av hvordan man eventuelt kunne skape en omfattende kristen filosofi, burde vĂŠre et godt bokprosjekt, tenkte jeg. Det er mener jeg fortsatt. Ideen ble liggende en god stund, fordi jeg ble opptatt av andre gjĂžremĂ„l og livet ble ganske turbulent. NĂ„ er boken skrevet, og jeg synes resultatet ble ganske bra.

Jeg har ikke sans for en delt bevissthet, hvor man plasserer kristentroen i et rom, og filosofi og vitenskap i et annet.

Ralph Henk Vaags -

Din vei til kristen tro gikk gjennom filosofien. Kan du si noe om den veien?

Min vei til kristen tro gikk gjennom lesing av filosofiske tekster – sĂŠrlig tekstene til den franske filosofen Blaise Pascal. De refleksjonene de skapte, gjorde det klart for meg at den ateismen jeg mente var sĂ„ fornuftige, slet med noen brysomme spĂžrsmĂ„l. Jeg tror vi alle mĂžter dem: Hva er meningen med livet? Hva er meningen med dĂžden? Hva har egentlig verdi? Hva er universets opprinnelse? Det livssynet jeg hadde, ga meg et tynt utgangspunkt for Ă„ besvare slike spĂžrsmĂ„l. Tynt grunnlag, gir som regel tynne svar. Jeg mĂ„tte undersĂžke saken. Pascals tekster provoserte meg. Hvis kristendommen kunne forsvares minst like godt som ateismen, var kristendommen et langt mer tilfredsstillende livsyn. Etter et par Ă„rs tid, endte kampen med en kort bĂžnn.

Jeg fÞler fortsatt pÄ det samme metafysiske underskuddet nÄr jeg leser ateistisk filosofi. Kristen tro har det utgangspunktet som trengs for tilfredsstillende filosofiske svar pÄ de dype eksistensielle spÞrsmÄlene. Vi mÄ bare plassere de sentrale kristne trosoppfatningene innenfor den filosofiske sirkelen, uten Ä oppgi betingelsene for god filosofi. Dette angÄr i hÞyeste grad vÄrt livssyn, og vÄre livssyn er noe personlig. Vi kan kategorisere livssynene, men vi sitter alle med vÄrt eget, personlige livssyn. Derfor ble bokprosjektet ogsÄ et personlig prosjekt. Dette arbeidet er ikke noe jeg har betraktet pÄ avstand. Det er et forsÞk pÄ Ä formulere noen av de tankestiene jeg selv har gÄtt pÄ.

Selv er du overbevist om at tro og fornuft ikke stÄr i motsetning til hverandre, og din vei er et eksempel pÄ at fornuften har en rolle Ä spille i troslivet. Samtidig svarer du i boken pÄ kritikk bÄde fra teologer og filosofer som mener noe annet. Hvordan vil du oppsummere de diskusjonene?

Hvorvidt det foreligger en motsetning mellom tro og fornuft, er i hÞy grad betinget av hvilken tro vi snakker om. Den tro vi finner hos en kristen, kan vÊre fornuftsstridig. Det samme gjelder den tro vi kan finne hos en ateist. Man kan ta et hvilket som helst livssyn, og det er ikke vanskelig Ä finne fornuftsstridige varianter. Det jeg hevder i boken, er at den kristne tro kan gjennomtenkes og formuleres pÄ en slik mÄte at den ikke er i konflikt med fornuften. Da snakker jeg ikke om en blek og tynn variant av kristen tro, hvor for eksempel mirakler fornektes. Jeg snakker om det som gjerne blir kalt «klassisk kristen tro», inkludert troen pÄ en personlig og nÊrvÊrende Gud og en oppstanden Jesus Kristus. NÄr jeg hevder at tro og fornuft er i harmoni med hverandre, mener jeg ogsÄ at det foreligger tilstrekkelig grunn til Ä tro disse tingene. Derfor kan de ogsÄ inngÄ i en filosofi.

Den tro vi finner hos en kristen kan vĂŠre fornuftsstridig. Det samme gjelder den tro vi kan finne hos en ateist.

Ralph Henk Vaags -

Et slikt synspunkt er blitt kritisert fra bĂ„de filosofer og teologer – kristne, sĂ„ vel som ikke-kristne. PĂ„ den ene siden har vi de som mener at det er en konflikt mellom kristen tro og fornuft, eller – mer moderat – at de ikke har noe med hverandre Ă„ gjĂžre. Tro skal vĂŠre tro, og viten skal vĂŠre viten, sies det noen ganger. PĂ„ den andre siden har vi de filosofer og teologer som mener at det ikke nĂždvendigvis er en motsetning mellom tro og fornuft. Jeg tilhĂžrer den siste gruppen. I boken min gĂ„r jeg et skritt videre, og forsĂžker Ă„ vise at sentrale trosoppfatninger kan inngĂ„ i en filosofi.

To store spÞrsmÄl fÄr bred plass i drÞftelsen, ogsÄ i bokens tittel: Guds eksistens og Jesu oppstandelse. Historisk har det ikke vÊrt uvanlig at filosofer beskjeftiger seg med spÞrsmÄlet om Guds eksistens, men finnes det filosofer som gjÞr det i dag? Og hva har filosofien Ä bidra med i spÞrsmÄlet om Jesu oppstandelse?

Filosofien kan avklare forholdet mellom filosofi og vitenskap, og hvordan de begge bÞr forholde seg til for eksempel Jesu oppstandelse. Filosofien kan ogsÄ bidra med Ä vurdere argumentasjonen for/mot troen pÄ Jesu oppstandelse. I tillegg kan filosofien avklare hvilke konsekvenser Jesu oppstandelse har for vÄrt livssyn og vÄr filosofi. Hvis Jesus faktisk sto opp fra de dÞde, har dette radikale konsekvenser for vÄrt syn pÄ virkeligheten, pÄ dÞden, pÄ menneskelivet og dets mening.

I boken min ser jeg nÊrmere pÄ argumentasjonen for Jesu oppstandelse. SpÞrsmÄlet er om troen pÄ Jesu oppstandelse har en legitim plass innenfor en omfattende filosofi. Blir argumentasjonen for svak, har den ingen plass innenfor filosofien.

SpÞrsmÄlet om Guds eksistens har fÄtt en renessanse blant filosofer i vÄr tid. I lÞpet av de siste 40 Ärene har vi blant annet fÄtt mange interessante og oppdaterte versjoner av de klassiske argumentene for Guds eksistens. Dette henger nok sammen med fremskritt gjort innenfor naturvitenskap og logikk.

Hvem hÄper du skal lese boken din?

Det er en vitenskapelig bok, men jeg har forsÞkt Ä skrive den slik at den kan leses av mennesker uten fagfilosofisk kompetanse. Jeg tror at en interesse for de dype spÞrsmÄlene i livet er motivasjon nok til Ä lese den. Jeg hÄper Ä kunne nÄ en bred leserkrets ved Ä skrive enkelt om vanskelige ting.

Om du skal gi bort en bok i Ă„r – ikke din egen?

Det vil nok vÊre avhengig av hvem jeg skulle gi den til. Til jul ga jeg Matilda av Roald Dahl til barnebarnet mitt. Den er jo morsom nÄr barnehage/skole er stengt pÄ grunn av smitte. For oss som er litt eldre, ville jeg gi Hans Herlof Grellands bok Om fÞlelsene.

Boken din kommer pÄ papir og som e-bok. Hva foretrekker du selv: papir, e-bok eller lydbok?

NÄr jeg sitter med en papirbok i hÄnden og en kopp kaffe, er dette noe stemningsfullt og eget. Jeg elsker bÞker pÄ rekke og rad i bokhyller. Er jeg pÄ reise, foretrekker jeg e-bok. Jeg er glad den tiden er over da jeg reiste med ryggsekken full av bÞker. Hvis jeg er sliten, gjÞr praktisk arbeid eller kjÞrer bil, synes jeg lydbok er flott. SÄ, ja takk til alle tre.

HĂžsten i Ă„r er spesiell – hvordan pĂ„virker koronaen ditt liv?

Det er et faktum at mange lider og dÞr i verden pÄ grunn av pandemien. Dette har vÊrt, og er fortsatt, en vanskelig tid for mange. Med et nÊrsynt blikk pÄ egen situasjon, mÄ jeg si at jeg har opplevd denne tiden som positiv. Hjemmekontor har fungert bra. Jeg har sluppet de fleste av de avbrytelsene jeg normalt fÄr pÄ campus. Men det er ting jeg savner: gi familieklemmer, stÄ i forelesningssalen, besÞke venner og familie i utlandet, osv.

Hva er du blitt mest overrasket over denne hĂžsten?

Jeg tror ikke jeg har blitt overrasket av noe denne hÞsten, kanskje bortsett fra da jeg skulle bÊre en stor blomsterpotte inn fra verandaen. Da ble jeg overrasket over hvor tung en blomsterpotte kunne vÊre ... Den stÄr nÄ i stuen.

Om forfatteren

Ralph Henk Vaags er filosof og forfatter. Han er utdannet ved Universitetet i Oslo og Uppsala universitet, med doktorgrad i religionsfilosofi. Vaags er fĂžrsteamanuensis ved Institutt for religion, filosofi og historie, Universitetet i Agder og har undervist ved flere utenlandske institusjoner, blant annet i Brasil.