Trofast kamp for Guds ord
Det er fredag og jeg har gÄtt en tur rundt i en by et sted i Sentral-Asia. Moskeen er aldri langt unna, men jeg undrer meg. Selv om det er fredag, muslimenes helligdag, er arbeidet i gang over alt, og jeg hÞrer ikke et eneste bÞnnerop.

En sekulĂŠr stat
Over 90 prosent av folket her kaller seg muslimer, men dette er en sekulĂŠr stat, der religion og stat er skilt fra hverandre. Ikke alle er fornĂžyd med det, sĂ„ for drĂžyt 20 Ă„r siden begynte det voldelige aksjoner for Ă„ gjĂžre disse landene til muslimske stater. Og de mangler ikke ressurser. Pengene strĂžmmer inn fra gulfstatene for Ă„ bygge moskeer â det mĂ„ finnes minst Ă©n i den minste landsby. Men den mer radikale delen av islam stenges ute fra landet, og mange islamske lĂŠrde er utestengt. Det er ogsĂ„ bĂžkene de har skrevet. Det er denne begrensningen i religionsfriheten som ogsĂ„ har rammet de kristne.
Sentral-Asia er en historie om dÞrer som Äpnes og dÞrer som lukkes.
Dette er ikke ett land, men en region med omkring 70 millioner mennesker. Denne delen av Sovjetunionen var i hovedsak muslimsk da de sentralasiatiske republikkene fikk sin frihet i 1991. Styresettet er i varierende grad autoritÊrt, bare Kirgisistan har noe som kan likne et demokrati. Om lederne i disse omrÄdene gjerne kaller seg muslimer, er de moderate.
Jeg skriver disse linjene mens jeg ennÄ befinner meg i regionen. Dette er fÞrste gang etter pandemien at vi har anledning til Ä mÞtes med bibelselskapene her. Gjensynsgleden er stor, og for alle er det godt Ä komme sammen igjen. Det har ikke vÊrt lett. Stort sett har alle kirker vÊrt stengt, slik det ogsÄ var i Norge. Mange her har vÊrt syke, og her ble nedstengningen sett pÄ som nok et forsÞk pÄ Ä begrense kirkene og de kristne.
Det har de god grunn til Ä anta, for de siste 20 Ärene har vÊrt en historie om forfÞlgelse, stengte kirker og pastorer som ble bÞtelagt og fengslet. Dette er en historie om mange kristne som har forlatt hjem-landet for Ä bosette seg i deler av verden hvor forholdene er enklere. Fordi de er forfulgt, har det vÊrt enkelt Ä fÄ visum til mange vestlige land.
Kirker i vekst
SÄ er det ogsÄ en fortelling om kirker som blir fylt av nye mennesker. De med russisk bakgrunn har reist, i stedet har kirkene blitt fylt av folk med en annen bakgrunn: Tadsjikisk, turkmensk, kirgisisk, aserbajdsjansk, usbekisk, karakalpakisk, kasakhisk ... og jeg kunne fortsette Ä ramse opp flere sprÄkgrupper. De stÞrste av disse har gitt navn til landene i regionen. Felles for alle folkene er at de tradisjonelt har vÊrt muslimer, og for 30 Är siden visste vi ikke om noen kristne blant dem.
NÄ teller de titusener, kanskje flere hundre tusen. Det er en fantastisk vekst, og det skal vi vÊre dypt takknemlige for. Men det er ogsÄ en annen side ved dette:
âKom og se varelageret vĂ„rt, sier en lokal leder her.
âHvorfor det? spĂžr jeg â der har jeg vĂŠrt fĂžr.
âVi mĂ„ vise deg at det snart er tomt. Vi har nesten ingen bibler igjen. Jeg har mĂžtt biskoper som sier de sĂ„rt trenger flere bibler. En enkelt Ăžnsker seg hele 5000 eksemplarer, men flere av dem sier nĂ„ at det fĂžrst og fremst er behov for Det nye testamentet.
Hvorfor er det slik?
«Her er Bibelen mer verdt en gull,» sa en pastor til meg en gang. â Bibelen setter mennesker fri, den gir tro og hĂ„p, og den formidler et budskap om kjĂŠrlighet, et budskap som er helt annerledes enn det folk her ellers hĂžrer. Dette er ogsĂ„ folkegrupper som i tiden under sovjet-ateismen hadde et svakt forhold til sin tro. Fremdeles er de svĂŠrt Ă„pne, ogsĂ„ for evangeliet. Derfor haster det med Ă„ gi dem gudstro, sĂŠrlig fordi de er utsatt for en intens pĂ„virkning fra muslimske ledere med uendelig med utenlandske penger â oljepenger fra Gulfen.
NÄ er dette ogsÄ en historie om myndig-heter som gjÞr mye for Ä stikke kjepper i hjulene for produksjon og import av bibler. Bibelen mÄ godkjennes, det mÄ sÞkes tillatelse til Ä innfÞre den, og det er bare lov til Ä importere et begrenset antall, som er mye mindre enn behovet.
Da er det godt vi har versjoner som kan lastes ned pĂ„ telefonen. Det er vi glade for. Men her jeg sitter nĂ„, blir du bĂžtelagt og kanskje fengslet hvis de finner en digital utgave pĂ„ mobiltelefonen din â for denne bibelutgaven er ikke godkjent av myndighetene.
«Fremdeles er folkeslagene i Sentral-Asia svĂŠrt Ă„pne, ogsĂ„ for evangeliet. Derfor haster det med Ă„ gi dem Guds ord, sĂŠrlig fordi de er utsatt for en intens pĂ„virkning fra muslimske ledere med tilgang til en uendelig strĂžm av utenlandske penger â oljepenger.»
Bibelselskapenes funksjon
Det er dette vi har bibelselskapene til. De arbeider trofast med Ä fÄ tillatelse til Ä importere bibler. De produserer alt de kan av hefter, barnebibler og annet de fÄr lov til Ä lage. De kjemper hele tiden for Ä fÄ tillatelser til det som skal utgis, ogsÄ digitalt.
Dette trenger de vÄr hjelp til. Vi kan gi dem penger til bibler, til lokal produksjon og vi kan stÞtte dem og be for dem, sÄ de fÄr styrken og klokskapen de trenger nÄr de mÄ kjempe mot myndighetene om Ä fÄ tillatelser.
NÄr jeg forsÞker Ä finne Ärsaken til at dette er sÄ vanskelig, er svaret samstemt fra alle land i regionen: Myndighetene begrenser tilgangen pÄ litteratur ogsÄ for den radikale delen av islam, for den er de redde for. Alle skal behandle alle likt, og i forsÞket pÄ Ä gjÞre likt, rammes oftest de kristne som aldri har Þnsket noe annet enn Ä leve i fred, og gjennom sine liv fÄ vitne for andre.