Romerbrevet 1-8
Romerbrevet har gjennom hele kirkas historie, vÊrt av de mest sentrale og mest leste av Paulus sine brev. Kanskje ikke sÄ rart nÄr brevet tar opp temaer som: rettferdiggjÞrelse, det nye folkets plass i menigheten og hÄpet om herligheten.

-
Romerbrevet 1-8
- Romerbrevet 1,1-7
- Romerbrevet 1,8-17
- Romerbrevet 1,18-32
- Romerbrevet 2,1-16
- Romerbrevet 2,17-29
- Romerbrevet 3,1-8
- Romerbrevet 3,9-20
- Romerbrevet 3,21-31
- Romerbrevet 4,1-12
- Romerbrevet 4,13-25
- Romerbrevet 5,1-11
- Romerbrevet 5,12-21
- Romerbrevet 6,1-11
- Romerbrevet 6,12-23
- Romerbrevet 7,1-13
- Romerbrevet 7,14-25
- Romerbrevet 8,1-8
- Romerbrevet 8,9-17
- Romerbrevet 8,18-30
- Romerbrevet 8,31-39
Paulus' brev til romerne
Denne leseplanen er hentet fra Logos Bibelleseplaners fÞrste utgave i 2022. PÄ 20 dager vil du ha lest gjennom Romerbrevets Ätte fÞrste kapitler og fÄtt gode betraktninger og utfordringer fra tre forskjellige skribenter:
- Konstanse Raen skriver for Rom 1-3 (Nynorsk).
- Kenneth Hjorteland skriver for Rom 4-6 (BokmÄl).
- Olaf Flatland skriver for Rom 7-8 (BokmÄl)
Konstanse Raen bor pĂ„ Birkeland, men har mange Ă„r bak seg i Afrika. Hun og mannen var misjonĂŠrer og bibeloversetterer for NMS i Kamerun. Senere har hun jobbet i Bibelselskapets âGood Samaritanâ-prosjekt, der hun fremdeles er med som frivillig medarbeider.
Kenneth Hjorteland er daglig leder i P7 Kristen Riksradio og er for tiden i permisjon som fosterfar.
Olaf Flatland er pensjonist og har tidligere vĂŠrt pastor i pinsebevegelsen.
Overblikk over Romerbrevet
Ănsker du et oversiktsbilde over Romerbrevets struktur og innhold? Sjekk ut disse to videoene fra The Bible Project sin «Les Bibelen»-serie.
Introduksjon til Romerbrevet
PÄ den fÞrste pinsefesten (Apg 2,10) vet vi at det var romere til stede. Kanskje bidro noen av dem da menigheten i Roma ble grunnlagt? Det er sannsynlig at byen raskt fikk kjennskap til kristendommen. Akvilas og Priskilla var blant de jÞdene keiser Claudius fordrev fra Roma (ca. Är 49; Apg 18,2).
Det var jĂždekristne i Roma, men Paulus forutsetter at flertallet var hedningkristne (1,5â6.13â14).
Brevet er diktert til Tertius pÄ den tredje misjonsreisen (Är 56), under et tre mÄneders opphold i Korint (Rom 16,23; Apg 19, 21 og 20,3). FÞbe har overbrakt brevet (16,1), som har en sÊrlig hilsen fra Gaius (16,23), en av de fÄ Paulus hadde dÞpt (1 Kor 1,14).
Paulus skriver muligens pga. en planlagt misjonsreise til Spania (15,24). Inspirert av Jes 52,15 hadde han forkynt evangeliet der det ikke var forkynt fĂžr (15,20f). NĂ„ var det ikke lenger bruk for ham i dette omrĂ„det (15, 23), derfor tenkte han Ă„ reise videre (15,24). I den nye virksomheten trengte han et stĂžttepunkt, og Roma kunne bli et utgangspunkt mot vest (1,9â15; 15,23â29).
Kanskje har Paulus hĂžrt om problemer mellom jĂžde- og hedningkristne. Han prĂžver Ă„ lĂžse flokene ved â mer avbalansert og mindre fĂžlelsesladet enn i Galaterbrevet â Ă„ utfolde lĂŠren om rettferdiggjĂžrelse og et hellig liv. FĂžrst i kap. 9â11 setter han fokus pĂ„ Israel som Guds utvalgte folk.
Paulus kom til Roma som fange (Apg 28,11â16). Noen av dem som nevnes sist i brevet (16,3â16), var nok blant dem han mĂžtte da.
Romerbrevet inneholder summen av apostelens lĂŠre og er den fĂžrste kristne dogmatikk og etikk.
Brevet starter (kap. 1,1â17) med en hilsen, selvpresentasjon, forhold til menigheten og presenterer brevets tema. Deretter er det to hoveddeler.
Den fĂžrste hoveddel omhandler troslivet (kap. 1,1â11,36): Alle er under Guds dom. Guds frelsesvei â rettferdiggjĂžrelse av tro. Rettferdiggjort av tro â et liv i helliggjĂžrelse. Israel i Guds frelsesplan.
Andre hoveddel tar for seg det vi gjĂžr, gjerningslivet: Evangeliet og det nye livet. Forskjellige og likevel ett i Kristus. Misjonsreise til Spania og hilsener.
Kilde: Bibelens bÞger av Flemming Kofod-Svendsen, © LogosMedia, HillerÞd, 2004